La gàbia d’or – Camilla Läckberg

La gàbia d’or – Camilla Läckberg

La gabia d'or

Amb ‘La gàbia d’or’, Camilla Läckberg (Suècia, 1974) abandona la seva zona de confort i els crims de Fjällbacka per donar pas a un thriller psicològic i eròtic, en què la Faye, la seva desconcertant protagonista, trama un pla artificiós per fugir de l’alta societat sueca on es troba reclosa.

Les esquerdes d’una vida perfecta

La Faye és una dona intel·ligent i ferma que decideix renunciar a moltes de les seves capacitats i valors per donar suport constant i incondicional a en Jack, el seu marit, que és tot el que qualsevol dona desitjaria: és guapo, emprenedor, seductor, simpàtic, es desviu per la seva filla i a més a més, és ric i propietari d’una bona empresa. Però el traumàtic i inconfessable passat que la Faye carrega com un llast fa que estigui al caire del desequilibri i només en Jack sembla donar-li l’estabilitat que necessita per mantenir-se segura. Fins que la seva vida, aparentment idíl·lica, comença a trontollar i se n’adona que ha viscut envoltada d’una cortina de mentides i de traïcions difícilment superables. A partir d’aquest punt, la venjança està servida.

Quan tot al teu voltant s’atura l’única solució és reaccionar

‘La gàbia d’or’ és una muntanya russa pel que fa a trama, un incessant anar endavant i endarrere en la vida de la Faye, però tot i això és una novel·la amb un estructura ben sòlida dividida en tres parts: la primera, en la qual ens presenta una noia, la Matilda (més endavant passarà a dir-se Faye), víctima d’abusos masclistes, que decideix fer les maletes i fugir de Fjällbacka per instal·lar-se a Estocolm, on l’espera una nova vida plena d’il·lusions.

El segon bloc ve marcat per una descripció de la vida hipòcrita i frívola que duu al costat d’en Jack i enmig de l’alta societat sueca ─marcada per la seva doble moral  i pel seu afany per mantenir les falses aparences─, i de com ella es va adonant que no hi té cabuda, tot i que ho intenta. Són molts els capítols en què veiem una Faye caient en l’abisme de la submissió i del maltracte: viu obsessionada a complaure en Jack, exposada a deixar-se humiliar per ell, acompanyada sempre de la culpa, no suporta haver guanyat pes i que ja no tingui un cos tan desitjable per al seu marit perfecte. I tot i que fa mans i mànigues per mantenir viva una relació que no va enlloc i que està tacada per la traïció, no ho aconsegueix.

Quan aquest nus que se li fa a la gola no la deixa respirar més, s’obre la tercera part amb una Faye malferida, que rebrà més d’un cop duríssim, però aprendrà a transformar aquesta ràbia i dolor reprimits en un esclat de poder i de seducció per deixar una cosa ben clara: que ningú no tornarà a jugar amb ella.

Amb‘La gàbia d’or’ cal aplaudir a Camilla Läckberg per dos motius: en primer lloc és indubtable que la violència de gènere i el feminisme són dos temes delicats a tractar, sobretot perquè és fàcil caure en estereotips i ferir sensibilitats i, en aquest sentit, cal valorar l’atreviment de l’autora.
D’altra banda també és elogiable la nova aposta per una temàtica i uns personatges que queden ben lluny de Patrik Hedström i d’Erica Falck, que tants èxits li han donat. I si a més a més hi sumem que és una novel·la 
entretinguda, àgil i addictiva, amb mil girs fins a l’última pàgina, continuarem davant d’una Läckberg que, de ben segur, no decebrà els seus lectors.

 

Gemma Fernàndez

Títol original: En bur av guld
Títol: La gàbia d’or
Autora: Camilla Läckberg
Traducció: Marc Delgado
Editorial: Amsterdam  (Ara Llibres)
Pàgines: 370
Data de la publicació: abril del 2019

No hay comentarios

Sorry, the comment form is closed at this time.